blog.vibtech.pl

Diagnostyka maszyn i laserowe osiowanie bez tajemnic!

Diagnostyka maszyn Laserowe osiowanie

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk

Uszkodzenie łożyska jest jedną z głównych przyczyn awarii mechanicznych maszyn i urządzeń przemysłowych. Uszkodzenie łożyska prowadzi do nieplanowanych postojów w produkcji i remontu.  Duża część łożysk wykorzystywana w aplikacjach przemysłowych nie stanowi znaczącego kosztu, natomiast koszty przestoju produkcji wynikającej z awarii maszyny, są zdecydowanie wyższe niż koszty eksploatacji oraz diagnostyki maszyn.

bearing

Bez precyzyjnych pomiarów i oceny stanu technicznego urządzeń często można przeoczyć symptomy uszkodzenia świadczące o zbliżającej się awarii.

Przyczyny uszkodzeń łożysk

Istnieje wiele czynników, które mogą przyczyniać się do awarii łożysk:

  • Brak współosiowości wałów – Jedną trzecia wszystkich uszkodzeń łożysk można przypisać braku osiowości wałów. Nieprawidłowe ustawienie zwiększa naprężenia na łożyskach i powoduje ich przedwczesne zużycie. Jeżeli agregaty (takie jak pompy, skrzynie biegów, silniki, itp) są instalowane niewłaściwie i nie są dokładnie połączone ze sobą, naprężenia powstałe przez wał są bezpośrednio przenoszone do najsłabszego składnika w łańcuchu – czyli łożyska.
  • Niewłaściwe smarowanie – jest kolejną główną przyczyną uszkodzenia łożyska. Szacuje się, że ponad 35% uszkodzeń łożysk jest wynikiem niedostatecznego smarowania, a dalsze 14% uszkodzeń łożysk jest wynikiem zabrudzenia smaru (wnikaniem brudu i wody lub mieszania typów smarów)

To najczęstsze przyczyny awarii w łożyskach:
• niewyosiowane wały
• niewłaściwe smarowanie

Jeżeli łożysko znajdujące się w krytycznym punkcie zakładu powoduje zaprzestanie produkcji, wówczas koszt przestoju można liczyć w tysiącach Euro na godzinę.

Prowadzenie prewencyjnych zadań kontrolno – pomiarowych z diagnostyki drganiowej oraz stosowanie laserowych systemów osiowania w celu prawidłowego ustawienia lub wprowadzenia korekt położenia znacząco przyczynia się do poprawy produktywności oraz bezawaryjności zakładów produkcyjnych.

W celu prawidłowego ustawienia silnika (najczęściej) względem wentylatora, pomp lub przekładni stosuje się podkładki regulacyjne do osiowania maszyn, które pozwalają na precyzyjne ustawienie i osiowanie generatorów.

2 KOMENTARZE

  1. Który rodzaj smarowania polecasz? Obiegowe, zanurzenie czy natryskowe? I przede wszystkim co polecasz do smarowania? Smary plastyczne czy oleje?

  2. Uszkodzenie lozysk pociagajace za soba awarie moze byc skutkiem innych przyczyn, takich jak nadmierne ich obciazenie spowodowane np. niewywazeniem wirnika, niewspolosiowoscia walow polaczonych sprzeglami. Dlatego rozpoznaniu stanu dynamicznego wezla lozyskowego musi towarzyszyc rozpoznanie przyczyny uszkodzenia lozyska.

Pozostaw odpowiedź Incor Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *