Najczęściej spotykane rodzaje uszkodzeń łożysk tocznych.
Łożyska toczne występują praktycznie we wszystkich rodzajach maszyn i urządzeń spotykanych w każdej gałęzi przemysłu. Diagnostyka łożysk tocznych od wielu lat jest standardem powszechnie spotykanym w zakładach produkcyjnych. Pomiar drgań łożysk informuje w jakim stanie technicznym jest aktualnie sprawdzana maszyna lub urządzenie takie jak: pompa, wentylator czy silnik elektryczny.
Kontrola stanu technicznego maszyn przez pomiar drgań, a w szczególności zużycia eksploatacyjnego łożysk, poprawności montażu czy współosiowości wałów, jest podstawą do oceny stanu technicznego urządzenia. Za pomocą odpowiednich narzędzi oraz badań diagnostycznych działy utrzymania ruchu mogą dokładnie zaplanować zadania zapobiegające awaryjnemu zatrzymaniu maszyn i w rezultacie produkcji.
Jeżeli łożyska toczne używane są w sposób właściwy, powinny one przepracować przewidywany czas pracy wynikający z ich żywotności zmęczeniowej. Jednakże łożyska często ulegają przedwczesnym uszkodzeniom wskutek błędów, których można uniknąć.
Stan techniczny maszyn i urządzeń można kontrolować za pomocą odpowiednich do tego celu narzędzi diagnostycznych. Umiejętne wykorzystanie oraz analiza wyników badań diagnostycznych dostępnych w elektronicznych narzędziach pomiarowych takich jak np. mierniki i analizatory drgań pozwala między innymi na wydłużenie czasu pracy między remontami, redukcję kosztów utrzymania ruchu oraz uniknięcie nieplanowanych awarii i związanych z tym strat finansowych przedsiębiorstwa.
Do głównych czynników wpływających na poprawę stanu technicznego łożysk można zaliczyć jakość smarowania, poprawność montażu, współosiowość oraz redukcja drgań.
Do najczęściej spotykanych rodzajów uszkodzeń łożysk tocznych można zaliczyć:
- zużycie spowodowane cząstkami ściernymi (słabe wgniecenia na bieżniach i elementach tocznych),
- niedostateczne smarowanie (objawia się bieżniami wypolerowanymi na wysoki połysk),
- drgania (wgłębienia w dnie łożyska),
- korozja cierna,
- łuszczenie w wyniku korozji ciernej,
- pęknięcia na powierzchniach bocznych (montaż bez specjalnych narzędzi),
- brak współosiowości.